Een automaat auto heeft geen handgeschakelde versnellingsbak, maar werkt met een automatisch schakelsysteem. Door middel van dit schakelsysteem wisselt de auto tijdens het rijden automatisch tussen de verschillende versnellingen. Er zit dan ook geen schakelpook in de auto, maar wel een bedieningspook met een aantal standen, zoals parkeerstand (P voor Park), achteruit (R voor Reverse), in zijn vrij (N voor Neutral) en rijden (D voor Drive).
Met een rijles automaat heb je geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Als je in automaat rijles hebt, is het wel even wennen in het begin wanneer het gesneeuwd heeft. Dan zijn de wegen vaak glad en ligt de auto minder stabiel op de weg. Met een schakelauto kunt je zelf aanvoelen wanneer je grip hebt en daar op inspelen door voorzichtig op te trekken en gas te geven. Als je in een automaat rijles neemt, koppelt deze gelijk als je de rem loslaat. Hierdoor kun je minder goed voelen wanneer je grip hebt. Rijles nemen in een automaat met sneeuw is niet gevaarlijker, het is alleen even wennen. Je moet goed opletten en voorzichtig rijden. Dus niet de rem loslaten en direct veel gas geven, maar voorzichtig aanvoelen hoeveel gas je moet geven om weg te rijden zonder te slippen.
In een automaat kun je niet zuinig rijden door op tijd te schakelen naar een hogere versnelling, want je hoeft namelijk niet te schakelen. Je kunt wel het gaspedaal iets laten opkomen als je in de goede versnelling zit. De auto schakelt dan naar een hogere versnelling, waardoor je zuiniger rijdt. Ook zit er vaak een Eco stand op een automaat. Als je deze of de normale stand gebruikt, rijd je zuiniger dan wanneer je bijvoorbeeld in de Sport stand rijdt.
Filerijden in een schakelauto betekent vaak constant de koppeling langzaam op laten komen, omhoog schakelen en weer terugschakelen. In een automaat rijlessen kun je de auto gewoon in Drive laten staan, zolang je de rem maar ingedrukt houdt. Als je dan weer kan rijden laat je de rem gewoon los. Vind je het vervelend om je voet constant op de rem te houden? Dan kunt je de auto ook even in Neutral (N) zetten en hem weer in Drive (D) zetten als je weer wilt rijden.